ویتامین


ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی در میوه، مرکبات و سبزیجات است که در اغلب مکمل‌های

غذایی نیز وجود دارد. مکمل‌های آنتی اکسیدان‌ها برای بهبود سلامت و کاهش استرس

اکسیداتیو است که گاهی نتایج متناقض و گاهی ناامید کننده داده است؛ استرس اکسیداتیو

عامل برهم زنندۀ تعادل میان تولید رادیکال‌های آزاد و دفاع‌های آنتی اکسیدانی تعریف می‌شود.

محققان یونانی غلظت ویتامین C در خون 100 نفر را اندازه‌گیری کردند و برای بقیه مطالعه خود 

10نفر از مردانی که کمترین ویتامین C را داشتند و 10 نفر که بیشترین ویتامین C را داشتند

انتخاب کردند؛ این 20 نفر باید قبل و بعد از ورزش‌های هوازی مکمل ویتامین C را 3 بار در روز به

مقدار 333 میلی گرم که در کل یک گرم می‌شد مصرف می‌کردند.(این نوع ورزش باعث افزایش

استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود). محققان VO2max شرکت کنندگان یعنی حداکثر حجم

اکسیژن که بدن می‌تواند استفاده کند در حداکثر تلاش آنها را اندازه گیری کردند؛ VO2max بالا

باعث بهبود عملکرد فیزیکی شد و نتایج نشان دادند افرادی که کمبود ویتامین C داشتند نسبت

به کسانی که بیشترین ویتامین C را داشتند، مقادیر کمی VO2max به دست آوردند؛ این نشان

می‌دهد غلظت کم ویتامین C با کاهش عملکرد فیزیکی مرتبط است.



برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید



محققان برای اندازه گیری استرس اکسیداتیو از دو شاخص استفاده کردند: حمله F2 ایزوپروستان‌ها


به غشای سلولی و پروتئین‌هایی که گروه‌های کربونیل دارند که نشانه‌هایی از اکسیداسیون



است. به گفته محققان در گروه‌هایی که از کمبود ویتامین C رنج می‌بردند غلظت‌های این دو



نشانگر بالاتر است، استرس اکسیداتیو بیشتر است و مکمل ویتامین C باعث کاهش سطح این دو



نشانگر اکسیداسیون در هر دو گروه شد و در گروهی که از آغاز کمبود ویتامین C داشتند، کاهش



بیشتری داشت. بنابراین مکمل ویتامین C باعث افزایش VO2max در افرادی که با کمبود ویتامین 



 
C مواجه هستند می‌شود؛ یعنی عملکرد فیزیکی آنها 14 درصد بهتر می‌شود. مکمل‌های



ویتامین C استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و می‌تواند عملکرد افرادی که غلظت پایین




ویتامین C دارند را بهتر کند. در مطالعه‌ای در سال 2013 مکمل‌های ویتامین سی (500 میلی




گرم) منجر شد ضربان قلب و خستگی داوطلبان چاق در هنگام فعالیت کاهش پیدا کند و در عین




حال بر سطح VO2max بی‌تاثیر باشد.