یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرم‌آباد، گفت: زیاده‌روی در تمرین برای کسب آمادگی جسمانی موجب دلزدگی ورزشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بهمن حسنوند در نشست علمی با موضوع اصول اساسی و کاربردی در تمرینات ورزشی که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد خرم‎آباد برگزار شد، بیان کرد: زیاده‎روی در تمرین برای کسب آمادگی جسمانی موجب دلزدگی ورزشکار می‌شود و در واقع مسئله‌ای که باید به آن توجه شود، این است که نباید از ورزشکار مانند یک ماشین کار کشید.

وی از اصل‎های ویژگی تمرین، اضافه بار، سازگاری، افزایش تدریجی بار تمرین، تفاوت‎های فردی، تنوع، گرم‎کردن و سردکردن، تمرین درازمدت و اصل اعتدال به عنوان اصول ده گانه تمرین نام برد و افزود: قدرت، استقامت و سرعت به عنوان 3 فاکتور مهم آمادگی جسمانی می‌بایست در تمرینات توسعه پیدا کنند.

حسنوند با بیان اینکه قدرت و استقامت، بر اساس اصل اضافه‎بار افزایش می‌یابد،خاطرنشان کرد: طبق این اصل، برای ایجاد قدرت و استقامت عضلانی، شخص باید به تمریناتی بپردازد که فشار آن‌ها بر عضلات بیش از حدطبیعی است.

حسنوند تصریح کرد: قدرت، استقامت و حجم عضله، تنها زمانی افزایش می‌یابد که عضله برای دوره مشخصی از زمان، در حداکثر ظرفیت، قدرت و استقامت خود علیه مقاوت‌هایی که از حد معمول بالا‌تر است، عمل کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرم‎آباد با اشاره به اینکه با استفاده از فنون مختلف زمان‎بندی تمرین، می‌توان آثار بی‌تمرینی را کاهش داد و با تغییردادن شدت و حجم تمرین، قدرت را در مراحل مختلف و مسابقه حفظ کرد، افزود: برای افزایش قدرت حرکتی در عضلات خم‎کننده آرنج باید تمریناتی انتخاب شود که باعث انقباض‌های درون‎گردان و برون‎گردان این عضلات شود.

وی گفت: برای افزایش قدرت عضلانی، حرکات با شدت متوسط و پایین و تکرار‌های زیاد توصیه می‌شود.